Якщо права або інтереси учасника тендеру були порушені, то він має право подати скаргу на замовника з посиланням на умови тендеру, зазначені в документації. При цьому подавати скаргу необхідно відповідно до приписів, наведених у тексті статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі». Тексти скарг розглядаються комісією, яка носить назву адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель Антимонопольного комітету України. Ця ж колегія виносить рішення про задоволення або відхилення скарги учасника тендеру.
У тексті даної статті ми розділили всі причини, через які учасник тендеру може подати скаргу на замовника, на кілька основних груп. Нижче наведені найбільш часті причини оскарження умов державних тендерів учасниками. В аналізі не бралися до уваги скарги, які були частково або цілком задоволені рішенням Антимонопольного комітету України.
Якщо виділяти групи причин, з яких учасник звертається зі скаргою на умови тендеру від державного замовника, то їх можна розділити наступним чином, залежно від питань, які оскаржуються:
Нижче розберемося в особливостях подачі скарг по кожному з вищенаведених приводів.
Найбільш часто суть скарги з приводу самого предмета закупівлі полягає в тому, що замовник об'єднує кілька видів продукції в один лот. Це неминуче веде до монополізації закупівель і порушення самого принципу тендерів. Крім того, учасники часто подають скарги, якщо виявляють що «унікальні» з їхньої точки зору позиції, не поділялися на окремі лоти.
Можна навести конкретний приклад – державний замовник вніс до предмету закупівлі шість лікарських препаратів, що мають подібний склад і діючу речовину, але різні торговельні найменування. Тут в наявності порушення правила "один товар або послуга – один лот". Антимонопольний комітет в даному випадку встановив провину замовника в порушенні і зобов'язав внести зміни в тендерну документацію, розділивши препарати по шести різних лотах (див. RU-2019-08-08-000508-a).
Практика подачі таких скарг більш широка. Можна назвати наступні поширені випадки оскарження кваліфікаційних вимог, коли замовник вимагає надати:
Крім того, часто оскаржується:
Якщо тендерна документація містить вимоги наступного характеру, то учасник може оскаржити їх:
Крім цього, якщо замовник обрав переможця, інші учасники можуть подати апеляцію. Після цього зупиняються терміни на укладення договору (в день подачі скарги), продовжуються вони з наступного дня після винесення рішення компетентних органів.
Вони можуть бути оскаржені у випадках, коли замовник:
Встановлення в тендерній документації додаткових вимог до банківської гарантії, крім вимог у постанові Правління НБУ від 15.12.2004 № 639.
А також встановлення в європейських торгах строку дії забезпечення тендерної пропозиції з дати розкриття пропозицій, яка може змінюватися системою, замість встановлення такого строку – з кінцевого строку подання пропозицій (UA-2018-07-17-000470-a, UA-2019-06-10-000115-b).
Якщо замовник встановив у проекті договору про закупівлю додаткові вимоги, які не передбачені законом, то таке рішення може бути оскаржене. Наприклад, у разі встановлення додаткової відповідальності або оплати постачальником послуг консультацій, тощо (дивитися UA-2019-08-08-000508-а)
У тендерній документації допускаються несуттєві помилки формального характеру, допущення яких не призводить до відхилення пропозиції. До таких несуттєвих помилок відносяться описки і технічні помилки, що не впливають на зміст.
Інші випадки можуть бути оскаржені:
У Законі "Про публічні закупівлі" зазначено, що несуттєвими помилками вважаються тільки технічні помилки, які не впливають на зміст і описки. У даних термінів відсутні визначення, тому між замовником, учасниками та Антимонопольним комітетом виникають протиріччя, які вирішуються в індивідуальному порядку.