Ua
Міжнародна лінія зв'язку +380 44 221-36-84
Безкоштовна лінія в Україні 0-800-502-761
Міжнародна лінія зв'язку +380 44 221-36-84
Безкоштовна лінія в Україні 0-800-502-761
Міжнародна лінія зв'язку +380 44 221-36-84
Безкоштовна лінія в Україні 0-800-502-761

Причини та методи запобігання розірванню договору PROZORO

Навряд чи слід дивуватись наявності причин для розірвання договору про закупівлю з боку замовників. До сказаного ще треба додати й перелік приводів, що спонукають до цих дій постачальників. Але в обох випадках потрібно очікувати невідворотні наслідки, на які можна наразитись у випадках дострокового розірвання угод, укладених на підставі публічних тендерів.

Відповіддю на більшість питань можуть слугувати дослідження з цього приводу, що були виконані в межах проекту USAID / UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах / TAPAS».

Якнайдокладніше про аналіз договорів у системі Прозорро, розірваних з 2017 - 2019 рр., можливо дізнатись зі звіту фахівців. Саме таким чином відбувається класифікація причин розірвання подібних угод за категоріями. Окрім того, запропоновано цілу низку рекомендацій стосовно зменшення вірогідності розірвань та оптимізації відповідних даних у системі.

Особливості відображення причин розірвання у системі Прозорро з боку замовників

Підвищення вірогідності дострокового розірвання найчастіше виникає саме під час виконання угод щодо запланованих закупівель. Саме така обставина й служить приводом для переходу договору у системі прозоро із стану «активного» до «розірваного». З цієї причини й з’являється запис «Причини припинення договору».

При необхідності заповнення інформації в цьому полі, запис буде зроблено в довільній формі. Та коли справа доходить до опису підстав розірвання угоди з боку замовників, то найчастіше мають місце переважно загальні формулювання або повна відсутність будь-яких пояснень. Саме через це й виникають ускладнення  з приводу з’ясування відомостей щодо проблем, які виникають під час виконання договору.

Заради прояснення цього набору питань й було запроваджено дослідження причин розірвання договорів. Опис стосовно впливу подібних обставин на замовників і постачальників, надано у відповідному звіті фахівців. Саме тут містяться й рекомендації щодо зменшення ризиків розірвання договорів.

Причини, що спонукають замовника до розірвання угоди про закупівлю

Зазвичай таке відбувається через такі обставини:

  • Зникнення подальшої потреби в закупівлі тих чи інших товарі, послуг, робіт;
  • Змінення потреб (зменшення або збільшення) щодо обсягів товарів, послуг, робіт, які планувалось придбати;
  • Припинення бюджетних асигнувань, або їх істотне зменшення, скорочення видатків та кошторисних призначень;
  • Відсутність заздалегіть затвердженого паспорта по бюджетних програмах;
  • Перерозподіл бюджетних субвенцій або обмеження фінансування, що призводить до заміни об'єкта запланованих робіт;
  • Помилки та неточності, що стались під час публікації договору.

Все це відбувається заради недопущення або усунення порушень у законодавстві, що були виявлені зацікавленими сторонами самостійно чи за допомогою контролюючих органів. Прикладом подібних ситуацій може слугувати перераховане нижче:

  • Відсутність електронного цифрового підпису;
  • Помилкове визначення коду ДК 021:2015;
  • Порушення принципів правомірності у застосування переговорної процедури.

У випадках, коли у системі Прозорро трапляється технічна або механічна помилка, то тут терміново виникає необхідність застосування змін заради їх виправлення. В якості прикладу можуть сприйматись завдання щодо виправлення, коригування чи доопрацювання відповідних угод або документів. Причиною для цього буде оприлюднення помилкових відомостей через технічний збій або задубльованість з боку системи.

Якими причинами розірвання керується постачальник

У цьому плані слід згадати про таке:

  1. Відсутність можливості виконання взятих зобов’язань, чому передує попередження у вигляді відповідних звернень, заяв та листів з поясненням ускладнень з приводу подальшого виконання зазначених зобов'язань через непередбачені обставини.
  2. Зволікання з отриманням погоджувальних та дозвільних документів.
  3. Внесення конкретного постачальника до санкційного переліку та його перебування у заблокованій зоні тимчасово окупованих територій, через що виконання будь-яких зобов’язань є неможливим.
  4. Недотримання умов укладеної угоди та зобов’язань з боку постачальника без всіляких попереджень замовника щодо строків, якості товарів та ускладнень з виконанням робіт.
  5. Припинення діяльності або зміна її виду через банкрутство постачальника, закриття підприємництва чи смерть.
  6. Зміна вартості як стосовно одиниці товару, так і щодо матеріалів та діючих тарифів.

Причини та методи запобігання розірванню договору PROZORO

Коли ще відбувається розірвання договорів

Тут слід вказати на такі причини:

  • Домовленість між сторонами;
  • Реорганізація (повна або часткова) чи зміна реквізитів;
  • Перехід майна в інше підпорядкування, зміна головного розпорядника коштів, ліквідація окремих структурних підрозділів підприємства або створення кількох установ на базі колишньої;
  • Спливання терміну дії угоди чи завершення бюджетного року.

Якщо звернути увагу на висновки зазначеного дослідження, то виявляється, що ініціатором розірвання договору у 60% випадків є замовник. З привду з’ясування важливості інформації стосовно причин, що спонукають до цих дій, дослідниками проведено 46 інтерв’ю із замовниками та постачальниками.

В результаті отриманих відомостей з'сувалось, що перевірка замовників стосовно надійності майже не застосовується. Тут все пояснюється мотивацією бізнесу, що полягає в негайній участі в кожній закупівлі, котра обіцяє хоч якийсь прибуток від продажів. Та, між іншим, у деяких постачальників ведуться «чорні списки» замовників, щодо котрих застосовується заборона на участь у торгах через невдалий досвід минулої співпраці.

Та оскільки чисельність розірваних угод не вважається рідкісним явищем, то й проблеми з цього приводу майже ніхто не створює. У якості пріоритетних сприймаються ті договори, щодо яких не передбачено перенесення термінів постачання чи аналоги, котрі виключають вірогідність будь-яких ускладнень стосовно постачання товару. Саме таким прикладом вважається закупівля газу в опалювальний сезон. Сюди можна віднести й закупку продуктів харчування управлінням освіти для шкіл.

Що робити задля зменшення ризиків

Заради виключення співпраці з недобросовісними партнерами, замовникам рекомендується ретельно аналізувати претендентів на участь в тендері. Для цього можуть використовуватись найрізноманітніші джерела:

  • Доступні онлайн ресурси;
  • Всілякі аналітичні платформи;
  • Відкриті реєстри;
  • Бази даних податкового відомства.

Одним з найвагоміших засобів слід вважати й зверненя до публічного модуля аналітики Прозорро. Саме таким чином вдається скористатись можливістю оцінки історій виконання договорів тим чи іншим учасником. А задля цього, вказання порушень постачальниками термінів поставок та вимог до якості товару, слід вважати обов’язковим та дієвим у попередженні виникнення проблем у інших замовників.

Очікуваний результат також гарантує вимога стосовно банківських гарантій дотримання договору. У протилежному випадку, цілком реальною буде сплата гарантійної суми контрагентом. Саме так і чинять на великих закупівлях, тобто, вимагають від учасників подібні угоди та письмові відгуки інших замовників, що мають досвід співпраці з вказаним постачальником. Реагувати на те, що відбувається вже під час виникнення проблеми – невиправна помилка.

Запобігання подібним неприємностям можливе лише завдяки попереджувальним діям. Задля мінімізації вірогідних втрат вдаються до таких заходів:

  • Забезпечення вигідних цін шляхом складання договору не на рік, а на менший термін (квартал, місяць);
  • Рамкова угода на товар, що цікавить, замість постійної процедури конкурентних торгів, що надає можливість прискорити замовлення товару та отримати сплату без додаткової перевірки учасників та збору документів.

Перевагами пришвидшення процедури слід вважати не лише економію 4 днів на очікування аукціону, а й спрощення зміни постачальника (у разі проблем з виконання забов’язань). Окрім того, дієвими виявляються й зазначені в угоді штрафні санкції за порущення вимог щодо строку поставок або якості товару. Але не слід забувати про листи-нагадування напередодні збігання кінцевого терміну, де обов’язково має міститись застереження щодо штрафів та щоденного нарахування пені. Звичайно, така можливість виникає тільки в тому разі, коли всі ці покарання передбачені угодою сторін.

Отримайте
безкоштовну консультацію!

Viber

Натисніть тут, щоб почати чат Viber

Telegram

Натисніть тут, щоб почати чат Telegram

Зв'язок через
мессенджери